Wszczepienie implantu - zabieg chirurgiczny uzupełniający ubytki

Piękne, zdrowe i pełne uzębienie to z pewnością pragnienie każdej osoby. Niekiedy jednak, może się zdarzyć, że ząb lub większa ich ilość musi zostać usunięta z różnych przyczyn – ząb jest chory, czy też uszkodzony. Jeżeli taki ubytek dotyczy któregoś miejsca w głębi jamy ustnej, to sytuacja nie wygląda jeszcze najgorzej. Inaczej rzecz się ma, kiedy problem dotyczy zębów przednich. Stanowi to wówczas kłopot nie tylko estetyczny, lecz także utrudnia spożywanie posiłków. Pacjenci w takiej sytuacji liczą się z poniesieniem, czasem niemałych kosztów, ale jednocześnie poprawia to ich komfort i zdrowie psychiczne.

Czy wstawienie usuniętego zęba jest koniecznością?

Teoretycznie wstawianie brakującego zęba nie jest zabiegiem obowiązkowym. Jeśli jednak się na to nie zdecydujemy może skutkować to poważnymi konsekwencjami. Wśród nich wyróżnić możemy, m.in.: zmianę położenia zębów sąsiadujących z bezzębnym odcinkiem dziąsła, zwiększenie przestrzeni między pozostałymi zębami czy choćby trudniejsze utrzymanie higieny, które ponadto może doprowadzić do powstania próchnicy.

Na czym polega zabieg wszczepienia implantu?

Jeszcze przed zabiegiem warto wiedzieć, że implant jest tytanową śrubą (tytan to materiał biokompatybilny, dobrze tolerowany przez organizm i niewywołujący reakcji alergicznych) o niewielkim rozmiarze, zastępującą korzeń zęba i umieszczaną w kości pacjenta. Pierwszym etapem zabiegu jest konsultacja stomatologiczna i wywiad z pacjentem. Bardzo ważne jest ustalenie oczekiwań i efektów, jakie chciałby on uzyskać. Musi on także, szczegółowo poinformować lekarza o stanie swojego zdrowia – przebytych operacjach, przyjmowanych lekach, chorobach, itp.

Zabieg rozpoczyna się od wprowadzenia implantu do kości. Po usunięciu szwów rozpoczyna się tzw. proces osseointegracji, czyli zrośnięcie wszczepionego implantu z kością. W czasie gojenia dochodzi do odsłonięcia implantu i przygotowania go pod koronę protetyczną. Zakładana jest wówczas śruba gojąca, wkręcana w implant. Kolejnym etapem jest przygotowanie odbudowy protetycznej – pobranie wycisku, przekazanie go do laboratorium protetycznego, gdzie przygotowywany jest łącznik tytanowy konieczny do połączenia implantu z koroną protetyczną oraz sama korona. Ostatnimi etapami są założenie łącznika oraz przymocowanie do niego korony. Bardzo ważne, by pacjent, po zakończeniu leczenia implantologicznego, regularnie odbywał wizyty kontrolne i przestrzegał zaleceń lekarza.

Zalecenia po zabiegu

Szczególne znaczenie dla przyjęcia się implantu mają pierwsze dni i tygodnie od wykonania zabiegu, choć pewnych spraw należy dopilnować już od razu po nim. Zaleca się m.in. zrobienie zimnego okładu z lodu oraz stosowanie się do innych zaleceń lekarza. Ponadto należy pamiętać, że jeść lub pić można dopiero po odzyskaniu pełni czucia w znieczulonym miejscu, a spożywane posiłki przez pierwsze 2 dni nie powinny być gorące. Zaleca się również, aby przez pierwsze 2 dni nie pić alkoholu oraz nie palić papierosów. Dodatkowo, należy unikać wysiłku fizycznego oraz ruchów języka w okolicach wszczepionego implantu.

• implanty