Paradontoza – choroba nie tylko wieku dojrzałego | Smile Design Clinic Warszawa.

Jakie są objawy paradontozy?

Paradontoza coraz częściej dotyka osoby w młodym wieku. Badania dowodzą, że u co czwartego dwudziestokilkulatka i u co trzeciej osoby powyżej trzydziestego roku życia rozwijają się pierwsze objawy tego schorzenia. Większość osób z tej grupy nie potrafi ich rozpoznać. Sprawdź jakie są jej objawy. Szybka interwencja pozwoli Ci uniknąć poważnych zmian w obrębie jamy ustnej, skrócić czas leczenia i uniknąć wysokich kosztów terapii.

Paradontozę wywołują bakterie naturalnie występujące w jamie ustnej. Tworzą one płytkę nazębną, która z czasem przekształca się w kamień nazębny. Nieusunięty w porę  powoduje powstanie stanu zapalnego tkanek okołozębowych. Krwawiące dziąsła, obrzęk, ból w czasie jedzenia czy odsłonięte szyjki zębowe, to typowe objawy dla rozwijającej się paradontozy. Nieleczona prowadzi do rozchwiania zębów i ich utraty. Pamiętaj aby regularnie kontrolować stan zębów i dziąseł w gabinecie stomatologicznym.

Paradontoza – co jest jej przyczyną?

Niewłaściwa higiena jamy ustnej powoduje, że w miejscu zetknięcia zębów z dziąsłami powstaje osad złożony z drobnoustrojów i resztek jedzenia – czyli tzw. płytka nazębna. Jest to miękki nalot, który można z łatwością usunąć przy pomocy pasty i szczoteczki do zębów. Zaniedbania higieniczne powodują, że przekształca się ona w kamień nazębny. Nieusunięty spowoduje powstanie stanu zapalnego dziąseł. W następstwie kieszonka na granicy zęba i dziąsła zacznie się powiększać i zaatakowane zostaną wewnętrzne tkanki zębów, co w dalszej perspektywie prowadzi do utraty zęba.

Jak zapobiegać paradontozie?

Pamiętaj, że podstawą higieny jest regularne szczotkowanie zębów, przynajmniej trzy razy dziennie i stosowanie nici dentystycznych – nawyki te zapobiegają rozwojowi bakterii i powstawaniu płytki nazębnej. Bardzo ważne jest też oczyszczanie języka, ponieważ na jego powierzchni rozwijają się skupiska bakterii.

Ważne jest też abyś regularnie kontrolował stan jamy ustnej w gabinecie stomatologicznym i w razie potrzeby usuwał nagromadzony kamień nazębny. Domowe sposoby są w tym przypadku nieskuteczne. Kamienia nie usunie żadna specjalistyczna pasta czy szczoteczka.

Wczesna faza paradontozy może nie dawać żadnych niepokojących objawów. Szybkie rozpoznanie stanu zapalnego przez stomatologa zapobiegnie powikłaniom i skróci czas leczenia.

Leczenie zaawansowanej paradontozy

Zaczerwienienie dziąseł i odsłonięte części szyjki, mogą być sygnałem, że w jamie ustnej rozwija się proces zapalny. Jeśli zaobserwowałeś u siebie powyższe zmiany powinieneś jak najszybciej skontaktować się ze stomatologiem  Zaawansowane stany takie jak krwawienie dziąseł przy posiłkach będą wymagały leczenia periodontologicznego. Lekarz periodontolog może zalecić specjalistyczne metody leczenia, takie jak kiretaż, biostymulację, czy odbudowę tkanek.

• Biostymulacja jest to metoda wykorzystująca działanie lasera. Chore tkanki są naświetlane wiązką promieni o niskiej mocy. Zabieg przyspiesza gojenie nawet bardzo zaawansowanych stanów zapalnych. Zabieg jest bezbolesny, terapia obejmuje zwykle kilka naświetleń.
    • Kiretaż – jest to zabieg polegający na oczyszczeniu i spłyceniu kieszonek zębów. Usuwa także chorobowo zmienione fragmenty dziąsła wewnątrz kieszeni, które są przyczyną niszczenia kości. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Istnieją dwa rodzaje kiretażu:
    • Kiretaż otwarty – lekarz nacina dziąsło i w razie potrzeby usuwa zmienione chorobowo tkanki. Po zabiegu dziąsło zostaje zszyte, dzięki czemu szybko się goi.
    • Kiretaż zamknięty – jest mniej inwazyjny, nie wymaga nacinania dziąsła. Lekarz odsuwa dziąsło od zęba i oczyszcza okolice korzenia. Kiretaż zamknięty wykonuje się w mniej zaawansowanych przypadkach.
    • Odbudowa tkanek, to metoda leczenia bardzo zaawansowanych stanów paradontozy. Lekarz nanosi na korzeń zęba specjalnie przygotowany preparat pozyskiwany z kości własnej pacjenta, z tkanek odzwierzęcych lub produktów syntetycznych. Zabieg ten wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym. W pewnych przypadkach konieczny okazuje się przeszczep kości. Zabieg wykonuje się wtedy w znieczuleniu ogólnym.

Pamiętaj, że w profilaktyce paradontozy podstawą jest właściwa higieny jamy ustnej oraz regularne wizyty kontrolne u stomatologa. Wczesne rozpoznanie i podjęcie leczenia zapobiegnie powstaniu poważnych zmian zapalnych. Nie daj się paradontozie! Skontroluj stan swoich zębów już dziś. Zapraszamy!

• Leczenie paradontozy w Smile Design Clinic