Ból zęba - skąd się bierze? | Smile Design Clinic Warszawa

Każdy z nas wie, że bolący ząb może skutecznie popsuć nastrój. Uporczywy ból zęba odbiera radość życia, zaburza sen, uniemożliwia  jedzenie,  a czasem nawet utrudnia poruszanie twarzą i mówienie. Często mamy do czynienia z bólem zęba leczonego kanałowo lub bólem zęba od aparatu. Jednak przyczyn podobnych dolegliwości może być znacznie więcej. Oczywiście środki farmakologiczne mogą czasowo stłumić nieprzyjemne doznania, ale często ból powraca ze zdwojoną siłą lub uodparnia się na działanie leku. Dlatego jeśli ty też zmagasz się z tym problemem, pamiętaj, że najważniejsze jest znalezienie źródła bólu zęba, a następnie dobranie odpowiedniej metody leczenia.

Rodzaje bólu zęba

Ból bólowi nierówny. Niektóre są krótkie i intensywne inne męczą przez całe tygodnie, a jeszcze inne pojawiają się tylko w określonych sytuacjach,np. po wypiciu zimnego napoju. Często towarzyszy im obrzęk, krwawienie, a nawet gorączka. Aby znaleźć przyczynę bólu, warto wstępnie zdiagnozować jego charakter. Jak wyjaśniają nasi stomatolodzy ze Smile Design Clinic, szczegółowy opis dolegliwości znacznie ułatwia specjaliście znalezienie przyczyny bólu i szybkie dopasowanie najlepszej metody leczenia. Wśród podstawowych rodzajów bólu zęba możemy wskazać:

• przeszywający, intensywny i krótkotrwały ból
    • umiarkowany, pulsujący, wielogodzinny ból
    • tępy ból wykraczający poza obszar zęba,np, obejmujący ucho
    • ból pod wpływem zmiany temperatury
    • tętniący ból połączony z gorączką
    • nerwoból – skrajnie silny, kłujący ból trwający od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund

Ból zębów – przyczyny

Przyczyna bólu zęba może wykraczać poza obszar jamy ustnej, a nawet poza zagadnienia wchodzące w zakres stomatologii. Jednak najczęściej, przyczyna bólu zębów tkwi w jednym z tych problemów:

• próchnica – choroba o podłożu bakteryjnym, zdecydowanie najczęstsza choroba zębów. Próchnica może wywoływać ból zęba, na długo przed pojawieniem się ubytku.
    • nadwrażliwość zębów – stosunkowo łatwa do zdiagnozowania przyczyna bólu zęba, pojawia się pod wpływem zimnych lub bardzo ciepłych temperatur. Nadwrażliwość powstaje na skutek odsłonięcia kanalików zębinowych.
    • niewyrżnięta ósemka- podczas utrudnionego wyrzynania się zębów mądrości, ból może promieniować na całą czaszkę. Przyczyną jest często szerzący się stan zapalny.
    • zgorzel miazgi zębowej – polega na rozpadzie gnilnym miazgi. Ból zwykle pojawia się dopiero, gdy miazga zostanie w dużym stopniu zniszczona lub bakterie zaatakują ząb wypełniony plombą.
    • paradontoza – jednym z jej objawów jest zanikanie dziąseł, co skutkuje odsłonięciem obszarów zęba wrażliwych na ból.
    • powikłania po leczeniu – ból zęba po leczeniu kanałowym lub tradycyjnym zwykle wynika z obecności plomby, która działa drażniąco na miazgę.
    • leczenie ortodontyczne – ból zębów od aparatu jest naturalny zwłaszcza w pierwszej fazie leczenia wad zgryzu.

Kiedy iść do dentysty z bólem zęba?

Jeżeli chodzi o ból zęba, sposobów na jego uśmierzenie jest bardzo wiele. Najskuteczniejsze są oczywiście środki farmakologiczne, ale ich działanie jest wyłącznie doraźne i nie warto na nich polegać. Ból zęba to sygnał od organizmu, że doszło do jakiejś dysfunkcji, dlatego nigdy go nie ignoruj. Nawet przejściowe doznanie bólu może mieć duże znaczenie. Według naszych specjalistów, wczesne wykrycie przyczyny  bólu zęba chroni przed infekcją zatok czy kości szczęki, która może nawet doprowadzić do sepsy. Ból powinien być dla ciebie wyraźnym sygnałem, że czas odwiedzić gabinet stomatologa. Zwłaszcza jeśli od ostatniego przeglądu minęło więcej niż 6 miesięcy. Nie warto rezygnować z wizyty, nawet kiedy ból ustąpi, ponieważ w zdecydowanej większości przypadków, wcale nie oznacza to, że jego przyczyna już nie występuje. Doświadczony stomatolog zwykle szybko jest w stanie zdiagnozować źródło bólu, zwłaszcza jeśli jest połączony z obrzękiem lub bolący ząb jest zaatakowany przez próchnicę. Opis miejsca, rodzaju i natężenia bólu również będzie bardzo pomocny. Pamiętaj, że im wcześniej znajdziesz przyczynę, tym szybciej pozbędziesz się bólu zęba na stałe.

Smile Design Clinic – umów się na konsultację, a pozbędziesz się bólu zęba!  Zapraszamy!

• leczenie zebow Warszawa