Szyny relaksujące w Smile Design Clinic Warszawa

Bruksizm to przypadłość, która dotyka 7 na 10 osób. Charakteryzuje się nieświadomym tarciem zębami żuchwy o zęby szczęki. Pierwsze objawy zwykle zauważają najbliżsi. Dotknięta tą przypadłością osoba wydaje charakterystyczne dźwięki stukania zębami i zgrzyta zębami w nocy.  Problem ten dotyka najczęściej osoby narażone na duży i przewlekły stres. Inną przyczyną mogą być wady zgryzu. Jeśli ten problem dotknął Ciebie lub kogoś z Twoich bliskich, nie zwlekaj umów się czym prędzej  na konsultację do kliniki Smile Design Clinic. Lekarz zaleci odpowiednie środki zanim zgrzytanie zębami doprowadzi do trudnych do odwrócenia zmian.

Przyczyny bruksizmu:

• przewlekłe stany napięcia nerwowego,
    • wady zgryzu,
    • nieprawidłowo wykonane uzupełnienia protetyczne lub zbyt wysokie wypełnienia,
    • dysfunkcje stawów skroniowo – żuchwowych.

Powikłania bruksizmu

Bruksizm prowadzi do ubytków szkliwa, wad zgryzu, a w dalszej perspektywie do rozchwiania zębów żuchwy i szczęki. Odsłonięte zostają szyjki zębowe, powodując powstanie nadwrażliwości zębów i chorób przyzębia. W dalszej kolejności może dojść do uszkodzenia stawów skroniowo – żuchwowych, i ich zwyrodnienia. Inne charakterystyczne dla tego schorzenia objawy to:

• bolesność w okolicach mięśni skroniowych,
    • bóle głowy i karku,
    • przerost określonych mięśni twarzy (tzw. kwadratowa twarz)
    • bóle i szumy w uszach,
    • trzaski w stawach skroniowo – żuchwowych,
    • wzrost napięcia mięśni obręczy barkowej,
    • bóle karku i pleców,
    • ograniczona ruchomość żuchwy,
    • częste krwawienie przy myciu zębów,
    • zaburzenia produkcji śliny,
    • nadżerki policzków i języka spowodowane przygryzaniem.

Jak leczyć bruksizm?

Pamiętaj, że skuteczne leczenie tego problemu zaczyna się od ustalenia jego przyczyny. Aby wyeliminować ryzyko zmian w jamie ustnej stomatolog dobierze odpowiednie dla Ciebie metody leczenia. Wśród nich mogą być:

1. Zalecenie stosowania nakładek lub szyn relaksujących. Wykonywane są one na podstawie pobranego wycisku Twojej szczęki. Zakłada się je na noc. Metoda ta zabezpieczy Twoje zęby przed nocnym tarciem i ograniczy zaciskanie mięśni szczęki.

2. Stomatolog może też dokonać korekty ułożenia zębów. Aby szczęki swobodnie przemieszczały się względem siebie lekarz może delikatnie spiłować guzki zębowe czy skorygować zgryz odpowiednimi plombami lub koronami protetycznymi. Jeśli przyczyną zgrzytania w Twoim przypadku są wady zgryzu, niezbędne może okazać się leczenie ortodontyczne.

3. Jeśli dokuczają Ci bóle mięśni okolicy skroniowo – żuchwowej, szyi czy bóle głowy, bardzo pomocne mogą okazać się masaże i ćwiczenia relaksacyjne. Pomogą one zredukować napięcie mięśni twarzy.

Bruksizm jest schorzeniem, które dotyczy dużej grupy ludzi. U podstaw tego problemu leży zazwyczaj stres i przewlekłe napięcie nerwowe, czasami wady zgryzu. Jeśli zauważyłeś charakterystyczne dla tego schorzenia objawy u siebie lub kogoś z Twoich bliskich, skonsultuj się z lekarzem, ponieważ nieleczony może być przyczyną wielu problemów. Terapia zazwyczaj jest procesem długotrwałym i złożonym. Jeśli powodem zgrzytania zębami jest napięcie nerwowe, wówczas przyczyna może okazać się trudna do wyeliminowania, a terapia długotrwała. Opieka doświadczonego stomatologa pozwoli zapobiec trudnym do usunięcia zmianom w obrębie jamy ustnej. Nie czekaj, umów się na wizytę w naszej placówce!

• Jak sobie poradzic z bruksizmem