Najważniejsze porady dotyczące dbania o protezę zębową!

Higiena zębów to jeden z ważniejszych aspektów troski o swoje zdrowie. Posiadanie protezy zębowej nie zwalnia z dbania o swoje nowe zęby oraz higieny jamy ustnej. Dowiedz się, jak prawidłowo czyścić protezę ruchomą, aby posłużyła jak najdłużej!

Początki z protezą szkieletową

Protezy zębowe to ciała obce, które zakłada się do jamy ustnej. Z tego też powodu początkowo organizm może się przed nimi bronić. W pierwszych dniach jej użytkowania może pojawić się zwiększone wydzielanie śliny, upośledzenie smaku i odbioru bodźców termicznych, odruch wymiotny oraz wrażenie, że język nie mieści się w jamie ustnej. Jednak w ciągu kilku tygodni organizm przyzwyczaja się do protezy i w większości przypadków dolegliwości ustępują.

Czy konieczne jest czyszczenie protezy ruchomej?

Tak! Proteza również wymaga czyszczenia tak jak potrzebują tego nasze naturalne zęby. Jest to ważne dla zdrowia i estetyki. Po każdym posiłku powinno się wyjąć protezę i ją wyczyścić. Na jej powierzchni osiada płytka nazębna, a mikroporowate struktury akrylu są siedliskiem bakterii i grzybów. W dodatku resztki pokarmu mogą dostać się pomiędzy protezę a dziąsła i przez to mogą wywoływać bolesny ucisk. U osób zaniedbujących codzienną higienę protezy łatwo dochodzi do powstania stanów zapalnych oraz rozwoju infekcji bakteryjnych i grzybiczych w jamie ustnej. Nieprawidłowo czyszczone protezy mogą być również przyczyną nieprzyjemnego zapachu z ust, a także przyczyniają się do zmiany odczuwania smaku potraw.

Szklanka z wodą?

Przede wszystkim należy rozprawić się z popularnym mitem – nie wkładamy na noc protezy do szklanki z wodą! Wilgotne środowisko sprzyja rozwojowi zarazków, jak tłumaczą stomatolodzy z naszej kliniki Smile Design Clinic w Warszawie. Protezę należy trzymać w suchym, szczelnym pojemniku lub zaopatrzyć się w taki z pokrywką i poręcznym ociekaczem. Do szklanki z wodą możemy włożyć ją na chwilę przed włożeniem, aby ułatwić jej wprowadzenie.

Jak myć protezę?

W przeciwieństwie do prawdziwych zębów tych sztucznych nie należy czyścić pastą do zębów. Posiada ona w swoim składzie substancje ścierające, które mogą uszkodzić powierzchnię protezy oraz powodują, że staje się szorstka, a wówczas szybciej tworzy się na niej osad, np. z kawy, herbaty. Protezę zębową można z powodzeniem czyścić za pomocą mydła i szczoteczki o miękkim włosiu lub szczoteczki do rąk, chociaż najlepszym wyjściem jest zakupienie specjalnej szczoteczki do protez z dwiema główkami.

Nie tylko zęby

Nie należy zapominać o higienie jamy ustnej nawet przy bezzębiu. Bardzo ważne jest czyszczenie języka specjalną szczoteczką oraz używanie płynów do płukania ust, płukanek ziołowych lub specjalnych płynów z chlorcheksydyną, aby usunąć resztki jedzenia. Można również delikatnie masować dziąsła miękką szczoteczką lub palcem, aby pobudzić krążenie krwi.

Dezynfekcja

Raz w tygodniu należy przeprowadzić dezynfekcję protezy za pomocą tabletek do rozpuszczania w wodzie, które można kupić w aptece. W żadnym przypadku nie używaj wody utlenionej, bo odbarwia akryl. Odkażanie protezy należy bezwzględnie wykonać po każdej infekcji jamy ustnej, np. po opryszczce, aftach, zapaleniu gardła. W takim przypadku warto również wymienić szczoteczkę do mycia do protezy, aby uniknąć nawrotu infekcji.

Wizyty kontrolne

Co pół roku należy wybrać się do stomatologa, aby ocenić stan protezy i jamy ustnej pacjenta oraz jeśli to konieczne wykonać potrzebne naprawy protezy.

Więcej dowiesz się w gabinecie

Smile Design Clinic w Warszawie!

Umów się na wizytę i rozwiej swoje wątpliwości dotyczące protez!

• proteza