Szczotkowanie zębów | Smile Design Clinic Warszawa

Z pozoru prosta, rutynowa czynność, z której wykonaniem, wydawać się może, nikt nie powinien mieć problemu. Tak naprawdę prawidłowe szczotkowanie zębów nie jest banalnie proste, za to bardzo ważne dla ich zdrowia. Właśnie dlatego, że czynności wchodzące w zakres higieny jamy ustnej wykonujemy codziennie, warto się do nich przyłożyć.

Zęby należy szczotkować po każdym posiłku

TAK I NIE

Szczotkowanie zębów po każdym posiłku jest dobrym rozwiązaniem, gdyż dzięki temu  nasze zęby nie mają przez długi czas styczności z resztkami pokarmu, których zaleganie powoduje tworzenie się płytki nazębnej. Powinieneś jednak odczekać kilka minut, ponieważ mycie zębów bezpośrednio po jedzeniu przyczynia się do niszczenia szkliwa, szczególnie jeśli wcześniej jadłeś produkty kwaśne.

Dobra szczoteczka to gwarancja zdrowych zębów

NIE

Obecnie mamy do wyboru szczoteczki manualne, elektryczne, a nowością są szczoteczki soniczne. Nowe rozwiązania umożliwiają bardziej precyzyjne szczotkowanie, jednak nawet najlepsza szczoteczka nie zagwarantuje nam dokładnego wyczyszczenia zębów, jeśli nie mamy dobrej techniki. Zanim więc zdecydujesz się na kupno nowej szczoteczki, popracuj nad sposobem szczotkowania. W tym celu możesz udać się do gabinetu, gdzie stomatolog oceni, jaka metoda jest dla Ciebie właściwa i udzieli wskazówek dotyczących tego, co możesz zmienić, a co poprawić. Dodatkowo, najlepsza szczoteczka idąca w parze z właściwą techniką nie wystarczy do kompleksowej higieny jamy ustnej. Musisz także pamiętać o niciach dentystycznych i płynie do płukania.

Istnieje jeden sposób szczotkowania zębów, który jest odpowiedni dla wszystkich

TAK I NIE

Nie ma jednej uniwersalnej techniki szczotkowania zębów, jednak są zasady, których wszyscy powinni się trzymać. Po pierwsze, czynność nie powinna trwać krócej niż 2 minuty. Myjemy zęby po kolei, zaczynając od powierzchni zewnętrznej i zębów górnych. W dalszej kolejności czyścimy powierzchnię wewnętrzną, a na końcu żującą. Po wyszczotkowaniu zębów powinieneś umyć też język, aby pozbyć się gromadzących się na nim bakterii, które mogą powodować uczucie nieświeżego oddechu. Inaczej szczotkować zęby powinny osoby z paradontozą, a inaczej osoby mające zdrowe uzębienie. Sposób powinien być też dobrany do wieku i umiejętności. Do najpopularniejszych zaliczamy metodę obrotowo-wymiatającą, czyli szczotkowanie zębów szczoteczką ustawioną pod kątem 45 stopni, ruchami okrężno-wymiatającymi, odpowiednią, jeśli cierpisz na chorobę przyzębia. Metoda okrężna, wykorzystywana przez dzieci i osoby starsze, wymaga natomiast przyłożenia szczoteczki pod kątem 90 stopni i wykonywania ruchów okrężnych.

Nie powinieneś przejmować się krwawieniem dziąseł podczas szczotkowania zębów

NIE

Krwawienie dziąseł przy szczotkowaniu lub nitkowaniu to pierwsza oznaka bardzo groźnej choroby przyzębia – paradontozy. Do innych objawów zapalenia przyzębia należy zaczerwienienie dziąseł, uczucie nieprzyjemnego smaku w ustach, a gdy schorzenie znacznie się rozwinie, recesja dziąseł i odsłonięcie szyjek zębowych. Pamiętaj, że paradontoza z początku rozwija się bezobjawowo, dlatego powinieneś dbać o to, aby Twoje zęby były regularnie badane.

Krwawienie dziąseł nie musi jednak oznaczać paradontozy. Może świadczyć o niewłaściwej metodzie szczotkowania, np. o zbyt mocnym naciskaniu na zęby. Jeśli więc razem z pastą wypluwasz krew, aby dowiedzieć się, co jest tego przyczyną, powinieneś niezwłocznie udać się do stomatologa. Dentysta oceni na ile poważny jest problem i podejmie odpowiedni sposób leczenia.

Samo szczotkowanie to za mało

TAK

Powinieneś nitkować zęby przed każdym szczotkowaniem, ponieważ szczoteczka nie jest w stanie usunąć resztek pokarmu z przestrzeni międzyzębowej. Tutaj technika jest równie ważna. Po szczotkowaniu należy natomiast przepłukać jamę ustną odpowiednio dobranym płynem.

Usługi stomatologiczne w Smile Design Clinic – zadzwoń i umów się na wizytę!

• fakty i mity szczotkowanie zebow