Usunięcie zęba | Smile Design Clinic Warszawa

Zdrowe i zadbane zęby są wizytówką każdego z nas, dlatego dbamy o nie i pielęgnujemy je każdego dnia. Niestety, może zdarzyć się tak, że mimo naszych starań, uśmiech nie będzie tak idealny jak nasze oczekiwania. Czasem z niektórymi zębami nie można zrobić nic innego jak się ich pozbyć.

Jaki ząb należy usunąć?

Istnieje wiele przypadków, w których ząb trzeba usunąć. Stomatolodzy rozróżniają kilka przyczyn zmuszających nas do tego zabiegu:

• zęby zatrzymane – które mimo tego, że zdołały się w pełni wykształcić, nie znalazły sposobu, aby wydostać się z tkanki kostnej szczęki. Zostały więc ,,zatrzymane” w dziąśle i niestety nie ma szans na to, aby kiedyś same się wyrżnęły. Takie zęby to najczęściej: ósemki (tak zwane zęby mądrości), górne trójki (kły), a także zęby przedtrzonowe. Te zęby często są przyczyną wykrzywiania się innych zębów oraz krzywego zgryzu,
    • ząb ze zniszczonymi tkankami – nienadający się do odbudowy protetycznej ani zachowawczej. Jedynym wyjściem w tej sytuacji jest usunięcie,
    • zęby z próchnicą – kiedy ząb zostanie zainfekowany do tego stopnia, że niemożliwa staje się jego odbudowa, należy go wyrwać
    • w przypadku paradontozy, czyli wtedy, kiedy występuje schorzenie przyzębia, co doprowadza do chwiania się zębów,
    • ostry stan zapalny zęba – czasem ząb oraz kanały zębowe są zakażone do tego stopnia, że dentysta nie jest w stanie go wyleczyć ani odbudować,
    • zęby, które są zakażone i sprawiają nam ból, jednak ze względu na umiejscowienie w jamie ustnej nie mogą zostać wyleczone kanałowo,
    • ząb, który się przemieścił,
    • przed założeniem stałego aparatu ortodontycznego – czasem lekarz przed założeniem aparatu korygującego może zalecić wyrwanie zęba lub nawet kilku, aby umożliwić ich jak najlepszy układ w szczęce.

Jak wygląda zabieg usunięcia zęba?

Ponieważ wyrywanie zęba jest klasyfikowane jako zabieg chirurgiczny, najczęściej następuje po znieczuleniu miejscowym, w zależności od preferencji pacjenta. Usunięcie zęba (ekstrakcja) polega na zerwaniu więzadeł, które utrzymują ząb w zębodole. Następnie lekarz oczyszcza zębodół i nakłada opatrunek, jeśli zachodzi taka konieczność.

Po wyrwaniu zęba

Po przeprowadzeniu usunięcia zęba przez lekarza należy przestrzegać następujących zaleceń:

• powstrzymać się od jedzenia i picia przez dwie godziny po zabiegu, w celu zapobiegnięciu uszkodzenia tkanek,
    • dobę po zabiegu należy unikać nadmiernego wysiłku fizycznego, gdyż może to spowodować wzrost ciśnienia, co będzie utrudniać gojenie się rany. Z tego samego powodu odradza się również spożywania alkoholu czy picie kawy,
    • absolutnie zabrania się palenia papierosów nawet do kilku dni od zabiegu. Dym papierosowy szczególnie źle wpływa na stan rany i może przyczynić się do powstania infekcji,
    • podczas higieny jamy ustnej wykonuj czynności szczególnie delikatnie i ostrożnie. Szczotkując zęby omijaj miejsce, gdzie znajduje się rana,
    • jeśli po tym, kiedy znieczulenie przestanie działać nadal będziesz odczuwać silny ból, jak najbardziej możesz sięgnąć po leki przeciwbólowe. Nie ma przeciwwskazań do ich stosowania.

Warto zwrócić uwagę, że po usunięciu zęba może występować lekkie krwawienie, utrzymujące się nawet do kilku dni. Wskazane jest wtedy stosowanie zimnych okładów bądź spożywanie chłodnego jedzenia czy napojów – zaleca nasz specjalista ze Smile Design Clinic.

Czy istnieją przeciwwskazania do przeprowadzenia ekstrakcji zęba?

Jako, że usuwanie zęba jest zabiegiem chirurgicznym, powstrzymać się przed nim powinny osoby, które cierpią na chorobę nowotworową, cukrzycę, choroby serca, nadciśnienie, anemię czy kobiety w ciąży. Wyrywanie zęba może wiązać się z uczuciem dyskomfortu, ze względu na ból oraz ciągłą potrzebę szczególnej ostrożności. Dlatego w tym czasie warto zrobić sobie wolne oraz zapewnić odpowiednie warunki do regeneracji i odpoczynku.

Chirurgia stomatologiczna w Smile Design Clinic – dowiedz się więcej i umów się na wizytę. Zapraszamy!

• ekstracja zeba - zabieg