Lakowanie- profilaktyka próchnicy | Smile Design Clinic

Próchnica

Próchnica to poważna choroba zębów i dotyka ponad 95% dorosłych Polaków, ale też dzieci. Jest powodowana przez bakterie, które rozwijają się kiedy mają do tego odpowiednie warunki. Przyczynia się do tego spożywanie cukru, gdyż jest on pożywką dla bakterii. Jeżeli chcemy zapobiec pojawianiu się próchnicy, musimy pamiętać o konieczności dbania o higienę zębów. Do powstania próchnicy potrzebny jest czas, dlatego im częściej i dokładniej szczotkujemy zęby, tym lepiej bronimy się przed bakteriami. Kiedy próchnica raz się pojawi, szybko przechodzi na inne zęby, dlatego należy zgłaszać się do dentysty już przy jej pierwszych objawach.

Nieleczona próchnica jest bardzo bolesna i może doprowadzić nawet do wypadania chorych zębów. Jest wiele sposobów na jej leczenie, ale jeżeli jest bardzo zaawansowana, to nie obejdzie się bez bolesnego borowania. Najlepszym sposobem jest niedopuszczanie do tego, by próchnica w ogóle powstała, czyli skuteczne jej zapobieganie.

Jak uchronić się przed próchnicą?

• Należy ograniczyć spożywanie pokarmów bogatych w cukry.
    • Nie czekać długo po posiłku tylko od razu myć zęby – nie dajemy wtedy czasu na rozwój bakterii.
    • Należy płukać zęby po piciu słodkich płynów.
    • Trzeba przestrzegać zasad higieny jamy ustnej, szczotkować zęby odpowiednią szczoteczką oraz używać nici dentystycznej.

Lakowanie zębów

Próchnica często dotyka dzieci, ponieważ lubią one słodycze i zapominają o myciu zębów. Jeżeli zależy nam na zdrowiu naszych pociech, a wolimy zapobiegać niż leczyć, możemy poddać zęby zabiegowi lakowania. Jego głównym celem jest zaklejanie bruzd i przerw, które mogą dać bakteriom przyjazne środowisko do rozwoju. Lakowanie wykonuje się na zębach stałych i mlecznych. Szacuje się, że ten zabieg zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia próchnicy aż o 90 %. Zabieg jest całkowicie bezbolesny, ale zęby, które chcemy mu poddać muszą być całkowicie zdrowe. Poddaje się mu wszystkie zęby boczne. Jest kilka sposobów lakowania, jak i różne substancje, których się używa. Specjalną ofertę dla dzieci ma klinika Smile Design Clinic, w której można wykonać także lakowanie zębów.

Rodzaje lakowania

• Lakowanie klasyczne – najpierw oczyszczana jest powierzchnia zęba, który musi być zdrowy. Następnie na oczyszczony ząb jest nakładany lak – może być 40-procentowy lub 37-procentowy. Zabieg jest kończony utwardzeniem laku światłem lampy diodowej.
    • Lakowanie poszerzone – przeznaczone dla zębów stałych, trzonowych i przedtrzonowych, które mogą być lekko zaatakowane już przez próchnicę w obrębie szkliwa.
    • Lakowanie kolorowe – zabieg dedykowany dla dzieci, ponieważ ma chronić zęby mleczne. Ząb musi być zdrowy, a bruzda może zostać wypełniona kolorowym lakiem typu flow.

Z czego wykonane są laki?

Istnieją 3 typy laków. Pierwszy z nich to laki zrobione z żywicy, drugi to cementy szklano-jonomerowe. Ostatni, najbardziej trwały rodzaj, to laki kompozytowe typu flow. Wpływają one pozytywnie na mineralizację zębów, ponieważ zawierają fluor. Występują w różnych kolorach, co cieszy dzieci i zachęca do zabiegu.

Lakowanie – czy warto?

Tak, jeżeli zależy nam na zębach wolnych od próchnicy. Lakowanie zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia tej choroby aż o 90%. Jej leczenie może być bardzo bolesne, żmudne i długie. Warto więc oszczędzić tego swoim pociechom jednym zabiegiem profilaktycznym. Ponadto zabieg jest bezbolesny, czego nie można powiedzieć o borowaniu spróchniałych zębów. Procedura jest bezpieczna i ze względu na kolorowe laki, przyjemna dla dzieci. U najmłodszych lakowanie zębów można wykonywać już po 2 roku życia.

Zadzwoń, by dowiedzieć się więcej:

• Shot of a female dentist and child in a dentist office