Nadwrażliwość zębów - przyczyny i leczenie | Smile Design Clinic

Poranna herbata, kawa z przyjaciółkami czy wypad z dziećmi na lody wiąże się dla Ciebie z przeszywającym bólem zębów? Zakłada się, że ponad 40% Polaków cierpi z powodu nadwrażliwości zębów, jeśli jesteś jedną z nich, wiesz dobrze, jak bardzo niekomfortowe jest to schorzenie. Większość osób zakłada, że jedynym sposobem na zmniejszenie bólu jest ograniczenie spożycia zimnych i ciepłych produktów, jednak z nadwrażliwością zębów możesz walczyć stomatologicznie!

Jak objawia się nadwrażliwość zębów?

Nadwrażliwość zębów może odebrać Ci całą z Twojej ukochanej porannej kawy, czy upalnego dnia w ulubionej lodziarni. Przeszywający, krótkotrwały ból, przypominający ukłucia tysięcy igieł spowodowany jest kontaktem z gorącymi, zimnymi, kwaśnymi lub wyjątkowo słodkimi produktami. Co więcej zęby mogą być także nadwrażliwe na dotyk, co sprawia, że codzienna higiena jamy ustnej zamienia się w koszmar! Nadwrażliwość nie musi koniecznie dotyczyć całej szczęki, często wystarczy już jeden nadwrażliwy ząb, by zepsuć cały posiłek.

Co jest przyczyną nadwrażliwości zębów?

Źródłem nadwrażliwości zębów są mikouszkodzenia szkliwa odpowiedzialnego za ochronę unerwionej zębiny przed działaniem czynników zewnętrznych. Odsłonięta zębina reaguje bólem i dyskomfortem.

• Najczęstszą przyczyną nadwrażliwości zębów są niewłaściwe nawyki higieniczne lub wszelkiego rodzaju wady zgryzu, które powodują mikrouszkodzenia szkliwa, przeciążenie zębów oraz odsłonięcie zębiny.
    • Jesteś fanem napojów gazowanych? A może nie wyobrażasz sobie śniadania bez świeżo wyciskanego soku pomarańczowego? Możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, jak bardzo taka dieta jest szkodliwa dla Twoich zębów! Kwaśne produkty zmieniają odczyn śliny tym samym uszkadzając szkliwo zębowe.
    • Nadwrażliwość zębów może być także spowodowana chorobami układu pokarmowego związanymi z częstymi wymiotami.
    • Do mechanicznego uszkodzenia szkliwa, może także dojść podczas zbyt silnego szczotkowania zębów za pomocą twardej szczoteczki, obgryzania różnego typu produktów, np. paznokci, ołówka czy skuwek długopisu oraz mimowolnego zgrzytania zębami (bruksizm).

Jak łagodzić objawy nadwrażliwości zębów?

1. Zmień szczoteczkę.
      Twarde lub średnie szczoteczki w połączeniu ze zbyt silnym, gwałtownym szczotkowaniem mogą powodować uszkodzenie szkliwa, dlatego w przypadku nadwrażliwości warto zdecydować się na szczoteczkę z miękkim włosiem.
    2. Kup specjalną pastę.
      Pasty do wrażliwych zębów mają niski poziom ścieralności (ok. 30 RDA), dzięki czemu nie podrażniają szkliwa zębowego.
    3. Płucz usta.
      Raz dziennie płucz usta specjalnymi płynami z fluorem, co obniża nadwrażliwość.
    4. Odczekaj z myciem zębów.
      Nie myj zębów od razu po posiłku, w ten sposób jedynie wetrzesz kwasy w zęby, lepiej odczekaj ok. 30 min, aż ślina delikatnie opłucze jamę ustną. Możesz jej pomóc przemywając usta czystą wodą.
    5. Więcej nabiału.
      Wzbogać swoją dietę w produkty bogate w fosfor, witaminę D3 oraz wapń.

Stomatologiczne sposoby na nadwrażliwość zębów

Jeśli pomimo zmiany nawyków higienicznych i żywieniowych wciąż cierpisz z powodu nadwrażliwości najlepiej udać się do profesjonalnego stomatologa. W gabinetach dentystycznych istnieje szeroka oferta zabiegów wzmacniających szkliwo zębowe. Do najpopularniejszych należą fluoryzacja i impregnacja, czyli aplikacja specjalnych preparatów wzbogaconych we fluor, które przenikają przez szkliwo i wzmacniają zęby.Można także zdecydować się na stymulację mineralizacji, która pozwala na zamknięcie otwartych kanalików zębinowych. W ekstremalnych sytuacjach dentysta może zaproponować wykonanie przeszczepu dziąsła lub nałożenie wypełnienia kompozytowego.

Stomatologia w Smile Design Clinic – u nas znajdziesz rozwiązanie problemu nadwrażliwości zębów. Poznaj naszych specjalistów i spraw, by jedzenie znów stało się dla Ciebie przyjemnością!

• dentysta warszawa