Zabiegi higieniczne w gabinecie stomatologicznym | Smile Design Clinic Warszawa

Regularne szczotkowanie zębów to za mało aby zachować zdrowie zębów i dziąseł. Higiena to podstawa, ale pamiętaj, że niektóre nawyki mogą powodować przykre dolegliwości w obrębie jamy ustnej. Sprawdź jakie przyzwyczajenia warto zmienić, aby cieszyć się zdrowym i pięknym uśmiechem.

1. Pamiętaj, że częścią codziennej higieny jamy ustnej jest stosowanie nici dentystycznych. Niestety wiele osób o tym zapomina i ogranicza się wyłącznie do szczotkowania zębów. Tymczasem w przestrzeniach międzyzębowych gromadzą się resztki jedzenia, które są pożywką dla zamieszkujących jamę ustną drobnoustrojów. Nieusunięcie ich w porę powoduje powstawanie płytki nazębnej, a w dalszej kolejności kamienia i próchnicy.

2. Zwróć uwagę na sposób w jaki myjesz zęby. Zbyt energiczne i mocne szczotkowanie może prowadzić do wycierania szkliwa i odsłaniania szyjek zębowych. Pozbawione warstwy ochronnej zęby szybciej ulegają procesom rozwoju próchnicy. W takich warunkach często rozwija się też nadwrażliwość zębów, która objawia się bólem podczas spożywania ciepłych, zimnych, kwaśnych czy słodkich pokarmów. Ważne jest także aby wybierać szczoteczki o średnio twardym włosiu. Przy ich użyciu usuniesz płytkę jednocześnie nie uszkadzając powierzchni zęba ani okolicznych tkanek.

3. Spożywasz zbyt dużą ilość produktów zawierających kwasy, w tej grupie są m.in. owoce cytrusowe.  Twoja dieta może przyczynić się do demineralizacji szkliwa. Bardzo ważne jest, aby po spożyciu kwaśnych produktów przepłukać usta wodą i powstrzymać się od szczotkowania zębów w czasie krótszym niż godzina.

4. Stosujesz ubogą w minerały i witaminy dietę. Pamiętaj, że złe nawyki żywieniowe, w tym nadmiar cukru mogą pozbawić organizm składników odżywczych niezbędnych do zachowania dobrego stanu zębów i dziąseł. Zadbaj o to aby w Twojej diecie nie zabrakło produktów bogatych w wapń, witaminy A, C, D i witaminy z grupy B. Dostarczenie ich w odpowiedniej ilości może zapobiec osteoporozie czy zmniejszyć podatność na choroby dziąseł. Produkty bogate w składniki wartościowe dla zębów i dziąseł to nabiał, ryby, jajka, żółte warzywa i owoce, natka pietruszki, czy papryka.

5.  Wybielasz zęby zbyt agresywnymi metodami, stosując pasty o wysokim współczynniku RDA (współczynnik określający ścieralne właściwości pasty). Informacje na ten temat znajdziesz na opakowaniu. Wybieraj pasty o współczynniku około 70, są one delikatne dla szkliwa i dziąseł. Nie powodują podrażnień błony śluzowej ani powstawania aft. Jeśli cierpisz na nadwrażliwość zębów najodpowiedniejsza dla Ciebie pasta wybielająca to ta  ze współczynnikiem RDA między 30 a 70. Powinieneś także z ostrożnością podchodzić do wybielania zębów domowymi sposobami i ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z użycia takich środków jak soda oczyszczona czy kwasek cytrynowy. Sposoby te stosowane przez nasze babcie i uważane za bezpieczne w niektórych przypadkach mogą powodować uszkodzenie szkliwa. Bezpieczniejszą metodą jest użycie węgla leczniczego. Jest on delikatniejszy dla szkliwa i przynosi bardzo dobre rezultaty.

6. Zaniedbujesz wizyty kontrolne u stomatologa i nie usuwasz regularnie kamienia nazębnego. Musisz pamiętać, że kamień nazębny jest twardszy niż płytka nazębna, dlatego nie można go usunąć przy użyciu szczoteczki, czy nici dentystycznej, zawsze konieczna jest więc, wizyta w gabinecie stomatologicznym. Lekarz usuwa go przy zastosowaniu takich metod jak skaling i piaskowanie. Kamień nazębny jest bezpośrednią przyczyną chorób zębów i dziąseł.

Zabiegi wzmacniające szkliwo

Aby wzmocnić szkliwo i zmniejszyć ryzyko rozwoju próchnicy i chorób przyzębia możesz wykonać zabieg fluoryzacji. Związki fluoru hamują demineralizację szkliwa co wzmacnia barierę ochronną zęba. Zabieg wykonuje się w gabinecie stomatologicznym, polega on na rozprowadzeniu środka o wysokim stężeniu fluoru na powierzchni zębów. Całość procedury trwa 5 – 10 minut. Fluoryzacja pomoże Ci też jeśli dokuczają Ci objawy nadwrażliwości zębów.

Higiena jamy ustnej to podstawa w profilaktyce chorób zębów i dziąseł. Pamiętaj, że oprócz szczotkowania na stan zdrowia zębów i dziąseł mają także Twoje codzienne nawyki. Bardzo ważne jest zachowanie zasady zdrowego żywienia oraz regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym. Skontroluj stan swoich zębów i dziąseł już dziś!

• Odpowiednie nawyki w prawidłowej pielęgnacji jamy ustnej Smile Design Clinic