Ósemki zatrzymane | Smile Design Clinic, Warszawa

Mówi się, że ósemki to „zęby mądrości”, jednak najczęściej są one przyczyną wielu problemów, a nie domeną światłego człowieka. Najczęstszy problem to ósemki zatrzymane, czyli źle ułożone i znajdujące się pod dziąsłem. Wówczas zazwyczaj podejmuje się decyzję o ich usunięciu.

Ósemki – zbędne czy niezbędne zęby?

Ósemki wyrastają zazwyczaj między 17. a 25. rokiem życia, stąd właśnie wzięła się ich nazwa – „zęby mądrości”. Co ciekawe, nie pojawiają się u każdego człowieka, a ich brak nie ma wpływu na prawidłowe rozdrabnianie czy przeżuwanie pokarmów. Niestety ósemki z trudem mieszczą się w szczęce, dlatego są powodem tak wielu problemów. Tylko u niektórych osób wyrastają prawidłowo w łuku i dobrze spełniają swoje funkcje.

Ósemki zatrzymane

Kiedy ósemki nie mieszczą się w łuku, wyrastają w nieprawidłowy sposób – wówczas mamy do czynienia z zębami zatrzymanymi. Ząb zatrzymany jest prawidłowo rozwinięty pod względem anatomicznym, ale tkwi w kości szczęki lub żuchwy. Możemy mieć także zęby częściowo zatrzymane, wtedy fragment korony zęba pokryty jest dziąsłem lub jest widoczny w jamie ustnej. Zatrzymane dolne ósemki doprowadzają do powstania wielu patologii, mogą powodować stłoczenie innych zębów, rozwój próchnicy, być źródłem bólu głowy i nawracających stanów zapalnych dziąseł.

Kiedy należy usuwać ósemki?

• jeśli ósemki sprawiają pacjentowi przeróżne problemy i wpływają na stłoczenie innych zębów, to należy podjąć decyzję o ich usunięciu,
    • przy leczeniu ortodontycznym, ponieważ zatrzymana ósemka może powodować pogorszenie efektów leczenia ortodontycznego poprzez przesuwanie innych zębów,
    • przed leczeniem protetycznym, aby nie wrzynały się pod protezę,
    • w przypadku próchnicy – wokół ósemki może pojawić się ból.
    • kiedy ósemki powodują zapalenie dziąsła,
    • kiedy na tkankach ósemek pojawiają się torbiele.

Chirurgiczne usunięcie ósemki

Na początku konieczne jest wykonanie zdjęcia pantomograficznego. Zabieg przeprowadza chirurg stomatolog, ponieważ jest to procedura nieco bardziej skomplikowana od ekstrakcji zwykłego zęba. Pacjent otrzymuje znieczulenie miejscowe, dzięki czemu nie odczuwa bólu i może czuć się komfortowo. Po zabiegu dziąsło zszywa się, po 7 dniach można zdjąć szwy.

Postępowanie po zabiegu:

• w razie pojawienia się dolegliwości bólowych można zażywać ogólnodostępne środki przeciwbólowe,
    • po zabiegu warto przykładać do policzka chłodne okłady (zminimalizuje to opuchliznę),
    • do czasu zagojenia się rany należy stosować tzw. miękką dietę,
    • chirurg najczęściej zaleca przyjmowanie antybiotyku,
    • po 7 dniach zdejmowane są szwy.

Chirurgiczne usuwanie zębów większości z nas nie kojarzy się dobrze. Mamy wiele obaw przed zabiegiem, często dopada nas strach przed bólem i opuchlizną pooperacyjną. Nasi eksperci uspokajają jednak, że podczas zabiegu zawsze dba się o komfort pacjenta oraz jego dobre samopoczucie. Kiedy zaistnieje konieczność ekstrakcji zęba nie odkładajmy tego w czasie, ale zaufajmy specjalistom, którzy pomogą bezboleśnie przejść przez cały proces leczenia.

• ósemki zatrzymane