5 sposobów na zapobieganie paradontozie! | Smile Design Clinic

Twoje zęby wykazują dużą nadwrażliwość na zmiany temperatury? Twoje dziąsła są obrzęknięte i często krwawią podczas szczotkowania? Zauważyłeś duże nagromadzenie kamienia nazębnego, a może pomimo usilnych starań nie możesz uwolnić się od nieprzyjemnego zapachu z ust? To mogą być pierwsze objawy paradontozy!

Czy diabeł naprawdę jest taki straszny? Czym jest paradontoza?

To podstępna choroba, która może rozwijać się w Twoich ustach nie dając żadnych objawów.
    Do paradontozy dochodzi, gdy bakterie pochodzące z kamienia nazębnego zaczynają atakować dziąsła, niszcząc ich strukturę. Często nie zauważamy lub lekceważymy pierwsze objawy tej choroby, co może być dla nas niezwykle niebezpieczne, gdyż nieleczona paradontoza często prowadzi do utraty zębów.

Jakie są przyczyny pojawienia się paradontozy?

Zdarza się, że choroba ta jest uwarunkowana genetycznie, więc jeśli wiesz, że ktoś z Twojej rodziny na nią cierpiał, powinieneś zwracać szczególną uwagę na jej pierwsze objawy. Jednak nie jest to jedyna, a nawet nie najczęstsza przyczyna występowania paradontozy. Za głównego winowajcę pojawiania się tej choroby uznaje się ogólnie pojętą złą higienę jamy ustnej. Zbyt rzadkie lub niedokładne mycie zębów, niestosowanie nici i płynów oraz zaniedbywanie kontrolnych wizyt u stomatologa to prosta droga do problemów z dziąsłami.
    Oprócz tego do wystąpienia paradontozy może przyczyniać się także długotrwała, zła dieta.

Jak przebiega choroba?

• Pierwszy etap.
      Na powierzchni zębów pojawia się miękki osad składający się w większej mierze z bakterii zawartych w ślinie. Jeśli nie zostanie on usunięty (poprzez dokładne szczotkowanie) pojawi się kamień nazębny. Chociaż niewidoczny na pierwszy rzut oka, kamień ten może powodować nadwrażliwość zębów oraz nieprzyjemne uczucie ucisku podczas jedzenia. Następnie pojawia się obrzęk i zaczerwienieni dziąseł, a także niesmak i nieprzyjemny zapach z ust.
    • Drugi etap.
      Dochodzi do zapalenia przyzębia, które łatwo zauważyć, gdyż dziąsła zaczynają się cofać, co sprawia wrażenie optycznego „wydłużenia” zębów. Powoli zęby zaczynają tracić stabilność i lekko się chwieją.
    • Trzeci etap.
      Kamień nazębny dociera do korzeni, co powoduje wypadanie zębów.

Jak zapobiegać powstawaniu paradontozy?

Jak już wspomnieliśmy, najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej higieny jamy ustnej. Oto pięć złotych zasad, które pomogą Ci zadbać o Twoje zęby i pozwolą ustrzec się przed paradontozą!

1. Mycie zębów.
      Zęby myj co najmniej 2 razy dziennie (a najlepiej po każdym posiłku). Za każdym razem poświęć na tę czynność ok. 3 min. Nie szoruj zębów poziomo, a jedynie „wymiataj” brud zaczynając od dziąsła.
    2. Odpowiednia szczoteczka.
      Twardość włosia szczoteczki powinna być odpowiednio dobrana do Twoich indywidualnych potrzeb. Jeśli jednak dostrzegłeś u siebie pierwsze oznaki paradontozy, najlepiej wybierz szczoteczkę o średniej grubości.
    3. Nie tylko szczotkowanie.
      Pamiętaj, by w Twojej codziennej toalecie znalazła się chwila na zastosowanie nici dentystycznej.
    4. Pamiętaj o języku.
      Niewiele osób pamięta, by podczas codziennego mycia zębów oczyścić również język, a często to właśnie na nim zbiera się najwięcej bakterii.
    5. Płucz usta.
      Płukanki z szałwii czy dziurawca, a także dostępne w sklepach specyfiki łagodzą stany zapalne oraz zapewnią idealną czystość nawet w trudno dostępnych miejscach.

Wizyta u doświadczonego stomatologa

Musisz pamiętać, aby regularnie wykonywać profesjonalne oczyszczanie zębów w gabinecie stomatologicznym. Podczas takiego zabiegu lekarz oczyszcza powierzchnię zębów z  płytki bakteryjnej i kamienia nazębnego, a jeśli pojawia się taka potrzeba, usuwa złogi poddziąsłowe, dzięki czemu zapobiega dalszemu rozwojowi choroby.

Smile Design Clinic to miejsce, w którym  znajdziesz specjalistów od leczenia i profilaktyki paradontozy. Umów się na konsultację już dziś!

• stomatolog warszawa