Stop dla próchnicy u dzieci | Smile Design Clinic Warszawa

Próchnica jest ogromnym problemem, jaki dotyczy zębów mlecznych. Potrafi bardzo szybko je zaatakować i, co gorsze, przenieść się także na zęby stałe. Rodzice powinni szczególną wagę przywiązywać do dbania o higienę jamy ustnej swoich pociech już od pojawienia się pierwszego ząbka. Sprawdźmy zatem, w jaki sposób można skutecznie zapobiec powstawaniu próchnicy u dzieci.

Próchnica – co to jest?

Próchnica to choroba spowodowana przez bakterie, która atakuje tkanki twarde zęba. Aby uchronić zęby przed działaniem szkodliwych bakterii, należy dbać o higienę jamy ustnej, ale także ograniczyć cukry w swojej diecie. Ważne zatem, aby nie podawać dziecku przekąsek w formie słodyczy. To właśnie one oraz słodkie napoje są głównym winowajcą powstawania próchnicy u najmłodszych, stanowią pożywkę dla rozwoju drobnoustrojów. Wiadomo, że ciężko te produkty całkowicie wyeliminować, ale na pewno warto je znacznie ograniczyć. Pamiętajmy, że zęby mleczne psują się dużo szybciej niż stałe, ponieważ mają cieńsze szkliwo.

Próchnica butelkowa

Próchnica butelkowa powstaje na skutek długiego podawania dziecku mleka i innych napojów butelką. Potrafi bardzo szybko się rozwijać, a jej pierwszym objawem są białe plamki na szkliwie. Nieleczona obejmuje głębsze warstwy zęba, a nawet korzenie zębowe. Specjaliści z Kliniki Smile Design Clinic zaznaczają, że należy wówczas odpowiednio wcześnie zareagować i udać się ze swoim dzieckiem do dentysty.

Próchnica zębów – najczęstsze błędy:

• spożywanie słodyczy i słodkich napojów między posiłkami oraz przed snem,
    • nieprawidłowa higiena jamy ustnej,
    • zaniedbywanie kontrolnych wizyt w gabinecie stomatologicznych.

Próchnica zębów mlecznych – objawy

Pierwszym widocznym objawem próchnicy jest biała plama na szkliwie, która odróżnia się od reszty zęba. Już w tym momencie należy udać się do stomatologa, który wdroży odpowiednie leczenie (remineralizacja zębów). Jeśli takie zmiany są bagatelizowane, szybko zaczynają się powiększać i przybierać brązowe lub czarne zabarwienie. Leczenie zaawansowanych zmian jest już poważniejsze. Stomatolog musi oczyścić ząb, a następnie go zaplombować. Kiedy próchnica dotknie miazgi zęba, konieczne może być nawet leczenie kanałowe.

Zapobieganie próchnicy u dzieci

• Słodkie przekąski zastępuj owocami.
    • Ogranicz podawanie dziecku słodkich napojów.
    • Dbaj o to, aby dziecko dokładnie myło zęby rano i wieczorem.
    • Pamiętaj o wizytach kontrolnych w gabinecie stomatologicznym – najlepiej co 3-4 miesiące.
    • Fluoryzacja jest najpopularniejszym zabiegiem przeprowadzanym w profilaktyce próchnicy. Polega na nałożeniu na zęby specjalnego preparatu fluorowego (w postaci lakieru lub żelu), który zapewnia im ochronę przed próchnicą, a także wzmacnia uzębienie.
    • Lakowanie zębów to kolejny zabieg profilaktyczny, który pomaga ochronić je przed powstaniem
    • próchnicy. Polega na wypełnianiu bruzd i anatomicznych zagłębień w zębach.

Próchnica to bardzo poważna choroba, która może dotyczyć zarówno zębów mlecznych i stałych. Już od pojawienia się pierwszych ząbków należy o nie dbać, dzięki czemu możemy uniknąć tego nieprzyjemnego problemu.
    Aby dowiedzieć się więcej na temat profilaktyki próchnicy, skontaktuj się z warszawską Kliniką Smile Design Clinic.

• próchnica u dzieci