O leczeniu kanałowym | Smile Design Clinic | Warszawa

Z terminem leczenie kanałowe prawdopodobnie spotkałeś się już nie raz. Inaczej nazywane leczeniem endodontycznym, stanowi jedną z najczęstszych terapii stomatologicznych. Wokół leczenia kanałowego narosło wiele opinii, a także mitów, które mogą napawać Cię niesłusznym lękiem przed jego podjęciem. Dlatego poniżej w prosty sposób postaramy się wyjaśnić Ci na czym polega leczenie endodontyczne .

Leczenie kanałowe – co to takiego?

Leczenie kanałowe, leczenie endodontyczne, endodoncja – są to nazwy określające metodę leczenia zapalenia miazgi zęba. Miazga zęba jest to tkanka, która wypełnia jamę Twojego zęba, ze względu na położenie w jakim występuje wyróżniamy jej 2 rodzaje: miazgę koronową, która wypełnia komorę zęba oraz miazgę korzeniową, która stanowi wypełnienie korzeni i kanałów.

Ciekawi Cię za co w Twoim organizmie odpowiada miazga zęba? Zdrowa miazga ma za zadanie dostarczyć do Twoich zębów tlen i substancje odżywcze. Pozwala Ci również na zlokalizowanie bólu zęba. Ponadto wspomaga Twoje funkcje obronne – bierze udział w tworzeniu zębiny sklerotycznej czyli takiej, która powstaje w celach ochronnych gdy np. uszkodzisz ząb.

Kiedy zachodzi potrzeba leczenia kanałowego?

Leczenie kanałowe stosuje się w sytuacji, gdy w Twojej miazdze rozwija się zapalenie lub zakażenie. Przyczyny takiego stanu są różne: urazy mechaniczne, złamanie albo pęknięcie zęba, głęboko posunięta próchnica. W związku z zapaleniem miazgi odczuwasz ostry ból zęba, nadwrażliwość na ciepło i zimno. W przypadku zakażenia możesz ponadto zauważyć ropień. Bywa jednak, że przebiega ono bezobjawowo (dowiadujesz się o nim np. po wykonaniu RTG zęba).

Etapy leczenia kanałowego

1. Do zdiagnozowania zapalenia miazgi dochodzi zazwyczaj, gdy zgłaszasz się do dentysty z silnymi bólem zęba. Będziesz musiał wówczas wykonać RTG zęba. Zdarza się również, że leczenie kanałowe stosuje się przed terapią ortodontyczną (np. założenie aparatu na zęby), bo na wykonanym RTG zęba lekarz zauważył zmiany chorobowe, które nie dawały o sobie wcześniej znać.
    2. Zostaniesz znieczulony przez dentystę, w związku z czym nie musisz obawiać się bólu, z którym mogło Ci się kojarzyć leczenie kanałowe. Ból odczuwasz przecież z powodu choroby, endodoncja ma zaś przynieść Ci ukojenie. Nasi specjaliści dysponują skutecznymi metodami znieczulania, uwierz, że prowadzenie zabiegu na pacjencie, który wije się z bólu, w naszej klinice nie wchodzi w grę.
    3. Stomatolog otworzy Twój ząb, odsłoni jeden lub więcej kanałów (w zależności od rodzaju zęba), usunie z nich miazgę, która uległa zapaleniu bądź zakażeniu. Użyje do tego specjalnych narzędzi, zarówno ręcznych jak i mechanicznych. Przy oczyszczaniu kanałów towarzyszyć Ci będzie ich obfite płukanie środkami chemicznymi o właściwościach odkażających.
    4. Gdy dentysta oczyści, zdezynfekuje i wysuszy Twoje kanały zębowe, wypełni Ci je materiałem biokompatybilnym, czyli takim, który jest bezpieczny dla organizmu, nie wywołuje podrażnień i jest pozyskiwany w naturalny sposób, np. gutaperka. Szczelne zabezpieczenie kanałów uchroni Cię przed przedostawaniem się do nich bakterii, zanieczyszczeń i innych szkodliwych czynników.
    5. Gdy endodoncja jest zakończona, a Twój ząb zdrowy, możesz zadbać o względy estetyczne. Masz do wyboru wiele metod protetycznych, np. nowoczesne wypełnienia inlay, onlay, overlay, korony, licówki.

Jeżeli odczuwasz dolegliwości bólowe związane z zębami, to czym prędzej zgłoś się do specjalisty. Zadzwoń i umów się na konsultację w naszej klinice w Warszawie i wylecz problem. Zespół Smile Desing Clinic czeka na Ciebie!

• Leczenie kanałowe w Smile Design Clinic