Pierwsza wizyta dziecka u dentysty | Smile Design Clinic

Wizyta u dentysty niestety wielu osobom kojarzy się niekoniecznie z czymś miłym i przyjemnym. Zazwyczaj wpływają na to nasze wcześniejsze doświadczenia związane z leczeniem w gabinecie stomatologicznym. Jednak takich negatywnych emocji możemy oszczędzić naszym dzieciom. Dowiedz się, jak przygotować dziecko do pierwszej wizyty u dentysty! Spraw, żeby dbanie o zęby nie kojarzyło się Twojemu dziecku tylko z bólem i strachem.

Kiedy pierwsza wizyta?

Pierwsza wizyta u dentysty powinna odbyć się zanim dziecko skończy roczek, aby można było zbadać dziąsła. Następna, zazwyczaj powinna mieć miejsce ok. 2-3 roku życia. Przede wszystkim postaraj się opowiedzieć dziecku o stomatologu, o tym, dlaczego należy dbać o zęby i je leczyć. Warto wybrać się także na wizytę adaptacyjną, podczas której lekarz zapozna dziecko ze swoją pracą. Najgorszą sytuacją jest ta, kiedy dziecko pierwszy raz idzie do stomatologa już z bólem zęba.

Czarodziej od ząbków

Możecie na początek wspólnie obejrzeć bajkę, gdzie pokazany jest dentysta i powoli dowiadywać się na czym polega jego praca. Dobrym pomysłem jest też przedstawienie lekarza jako czarodzieja, który za pomocą swoim magicznych narzędzi wzmacnia jego zęby i przegania złe bakterie. Obejrzyjcie wspólnie w internecie takie narzędzia jak lusterko stomatologiczne, dzięki któremu dentysta może dokładnie przyjrzeć się zębom czy pędzelki. Dzięki temu dziecko będzie już oswojone z tym, co może zobaczyć w gabinecie stomatologicznym. Jeśli potrafimy wzbudzić zainteresowanie dziecka zawodem strażaka czy policjanta, to może warto zrobić tak również z dentystą?

Zabawa w dentystę

Spróbujcie przeprowadzić wspólnie badanie uzębienia ulubionego misia czy lalki dziecka. Posłużcie się lampką biurkową i spróbujcie ,,zajrzeć” w buzie jego zabawki. Następnie możecie wykonać sobie nawzajem takie ,,badanie”. Dziecko oswoi się wtedy z pierwszymi etapami wizyty u stomatologa.

Unikaj niepotrzebnych słów

Dzieci chłoną wszystko to, co zostały powiedziane nawet nie koniecznie do nich, a po prostu w ich obecności. Więc postaraj się nie straszyć go takimi stwierdzeniami jak: ,,Jeśli nie umyjesz ząbków, to trzeba będzie je powyrywać!” czy ,,Nie bój się pana dentysty, to nie będzie bolało” (dziecko koduje w głowie tylko powiązanie dentysta-strach-ból). Postaraj się, żeby twoja pociecha nie słyszała od innych negatywnych wypowiedzi o wizytach u dentysty, bo to może ją skutecznie zrazić.

W naszej klinice oferowane są wizyty adaptacyjne, czyli tzw. wizyta 0 dla dziecka, kiedy nie wykonywany jest jeszcze żaden zabieg. Dziecko po prostu może obejrzeć gabinet stomatologiczny i poznać dentystę. Na tego typu wizyty przygotowywane są tylko gry i zabawy, zwiedzanie kliniki i nauka szczotkowania zębów. Dzięki temu dziecko wracając w miejsce, które już zna, będzie spokojniejsze.

Co jeśli wizyta u stomatologa jest już koniecznością?

Jeśli zdarzy się tak, że stan uzębienia dziecka wymaga już jakiegoś zabiegu, nadal możemy pomóc mu w łatwiejszym przejściu przez ten stresujący dla niego dzień.

• Zabierz ze sobą ulubioną maskotkę dziecka, która będzie odwracać jego uwagę od strachu i bólu.
    • Wypróbuj metodę behawioralną redukcji niepokoju Addelstona polegającą na 3 krokach: powiedz – pokaż – zrób, czyli opowiedzenie dziecku co będzie wykonywane, następnie pokazanie i w końcu wykonanie zabiegu. Najgorszy stres budzi nie obawa przed bólem, a niewiedza co się stanie.
    • Zapytaj dentystę o możliwość zniwelowania nieprzyjemnych odczuć. W naszym gabinecie wykorzystywana jest sedacja wziewna, czyli znieczulenie gazem rozweselającym, który pozwola skutecznie się rozluźnić.

Zadzwoń do Smile Design Clinic i umów swoje dziecko na wizytę pozbawioną stresu i bólu! Zapraszamy!

• wizyta dziecka u dentysty